חיים שלמים של מחקר והתמסרות נדרשים בכדי להפוך להיות אדם המתרגל טאי-ג'י לאדם שהפך להיות בעצמו, באופן ממשי לטאי-ג'י. טאי-ג'י (taiji) הוא הסמל המייצג את האיזון המוחלט בין יין ויאנג, המשקף את האחדות בין שני הכוחות המנוגדים והמשלמים. אחדות זו בטאי-ג'י צ'ואן מתבטאת במושג zhong ding 中定. מושג זה שניתן לתרגמו כ'מרכז שיווי המשקל' מייצג את האיזון העדין שבין יין ויאנג המוליד איחוד והרמוניה. אדם המצוי באיזון זה, במרכז שלו, הוא יציב, מאוחד והרמוני. בכדי להגיע לאחדות דרך התרגול, יש לתרגל עפ"י ההנחיות והעקרונות שיובילו אותנו לשם. עלינו להיות ישרים וכנים עם הדרך ולא לסטות ממנה. יאנג צ'אנג פו - yang cheng fu, הנכד של יאנג לו צ'אן (yang luchan) הידוע כמייסד סגנון היאנג, פישט את האומנות והצליח להנגיש אותה לקהל הרחב. הוא השאיר אחריו הוראות והנחיות לתרגול היכולות להוביל אותנו בדרך הנכונה.
עשרת העקרונות של יאנג צ'אנג פו: (תרגום חופשי)
1. XU LING DING JIN
להעלות את הכתר ולהרים את הספיריט (spirit):
יש לאפשר לאנרגיה לעלות מעלה לכיוון קודקוד הראש, אין להשתמש בכוח אחרת שרירי הצוואר יהיו נוקשים
וזרימת הצ'י והדם תיפגע. התחושה צריכה להיות טבעית וקלילה.
עקרון זה אינו קל להבנה לתלמיד המתחיל. 'להרים את הרוח/ספיריט' הוא קונספט מופשט מדי להבנה.
הייתי ממליץ לתלמיד המתחיל לחשוב על הרעיון הזה כאל הרמה והעלאת המורל ותחושת החיוניות .
כשהמורל גבוהה, האנרגיה עולה מעלה וקיימת תחושה של הקרנה, התרחבות וחיוניות.
מבחינה גופנית יש להאריך את הצוואר, להכניס את הסנטר פנימה ואז הקודקוד ידחף לכיוון השמים
והאנרגיה תעלה. במנח שכזה, המבט יפנה מעט בזוית כלפי מטה לכיוון האופק.
ניתן להרגיש את הקודקוד כתלוי על חבל דק ותחושת קלילות עוטפת אותו.
2.HAN XIONG BA BEI
החזה מתרוקן והגב מתרומם ומתרחב:
החזה מעט שוקע ומתרוקן בכדי שהנשימה והצ'י יוכלו לשקוע מטה לחלל הבטן, לאזור הדאן טיאן.
(מומלץ לקרוא בבלוג מאמרים נוספים להבנה יותר עומקה של המושג צ'י ודאן טיאן).
במידה והאנרגיה נכלאת בחזה, לא תוכלו להשתרש ולהתקרקע ויהיה קל לעקור את המבנה שלכם ולהוציא
אותכם משיווי משקל. אך אין ליצר מבנה קורס של בית החזה, החזה צריך להתרחב ותכולתו צריכה
להתרוקן פנימה ומטה. יש לשים לב שהגב אינו מעוגל מדי ולא נוצרת גבנת שתמנע מהאנרגיה לעלות מעלה
דרך עמ"ש לכיוון הקודקוד.
3. SONG YAO
שקיעה ושחרור האגן:
אגן משוחרר משמש כציר ומאפשר לכוח לעבור מפלג גוף תחתון (רגליים) לעליון (ידיים).
באם האגן נוקשה ולא רפוי הוא יגרום לתקיעות של העברת הכוח בגוף מעלה ומטה.
בטאי-ג'י ניתן להשתמש בסיבוב האגן להעברת שרשרת התנועה בגוף, בדומה לאומנויות לחימה נוספות.
עם זאת, הפקת הכוח היא בעיקר באמצעות הציר האנכי - תנועה מעלה ומטה.
בכדי לאפשר לכוח לרדת ולעלות בתוך הגוף (לקבל אותו ולהוציא אותו), יש צורך באגן משוחרר.
שחרור האגן מתבצע ע"י פתיחה של המפשעה (kua). ככל שהמפשעה יותר פתוחה, ניתן יותר לשבת על
הרגליים ולאפשר לכוח לשקוע פנימה ומטה ולעלות בחזרה מעלה והחוצה.
כשאנו מביאים את הגוף למצב הטבעי שלו, אנו למעשה מבצעים שחרור (song).
4. FEN XU SHI
להבדיל בין ריק ומלא:
בטאי-ג'י צ'ואן אנו לומדים להעביר את המשקל בתוך גופינו.
עלינו לזהות ולהבדיל בין מלאות וריקנות.
אבחנה זו תסייע לנו לנוע בצורה יותר רכה, מהירה וחופשית ונדע כיצד להעביר את המשקל מצד לצד ללא
התנגדות ועיכוב. כמו כן, באמצעות העברת המשקל וזיהוי ריק ומלא, אנו בעצם לומדים לעמוד על רגל אחת
כל פעם ולהעביר את המשקל ממנה לרגל השנייה. פעולה זו מאפשרת לנו לנוע בקצוות של בין שיווי המשקל שלנו ולסייע לנו להשתרש ולהתקרקע בצורה יותר טובה.
5. CHEN LIAN ZHU ZHOU
להרפות את הכתפיים ולאפשר למרפקים לשקוע:
הכתפיים צריכות להיות משוחררות לחלוטין.
יש לאפשר לכתפיים ולשכמות להתחבר עם האגן דרך צידי הגוף.
המרפקים צריכים לשקוע ולאפשר לכוח לעבור מהשכמה דרך הכתף לתוך הזרוע.
באם המרפקים עולים מעלה הכוח יוחזר לכתף.
עקרון זה הוא בסיסי בכדי לאחד את הזרוע עם הגוף ולאפשר לכוח לעבור החוצה.
6. YONG YI BU YONG LI
השתמש בכוונה ולא בכוח:
בתרגול נכון, יש להרפות את השרירים ולהרגיע את הגוף.
יש להשתמש ב-YI (כוונה) ולא ב-LI (כוח פיזי).
רמת השחרור (song) צריך להיות כזה, שלא ישאר אפילו גרם אחד של כוח בגוף.
כשזה מושג, הגוף הופך להיות קליל ואדפטיבי לשינוי.
כשמגיעים לשלב הרפייה שכזה, הגוף הופך להיות במקביל גם מאוד חזק.
למעשה בתהליך של ההרפייה והשחרור הגוף מתחיל להסתדר מחדש ולהסתנכרן בתנועתו.
ברגע שהגוף מאוחד והרמוני בתנועתו, החוץ יהיה רך ורפוי ואילו הפנים יתאחד, ימתח ויתרחב.
זהו תמצית הרעיון של ה-yi jin jing - הקלאסיקה לשינוי הגידים והשרירים, אודתה ארחיב במאמר עתידי.
ניתן למצוא סרטון הסבר על הפיזיולוגיה של הצ'י-קונג באתר, בו אני מסביר את הרעיון יותר לעומק.
7. SHANG XIA SIANG SUI
לאחד את פלג גוף העליון והתחתון:
"התנועה מושרשת בכפות הרגליים, חולפת דרך הרגליים, נשלטת באגן ומתבטא באצבעות".
הכל זז כיחידה אחת, הכל מחובר ומאוחד.
האיחוד מתקיים בזכות הפתיחה של 'שער החיים' (ming men - du4, אזור שמתחת לחוליה הלומברית השנייה), המושגת באמצעות הרפייה ושקיעה של עצם העצה ועצם הזנב ובמקביל רוטציה ותנועה של האגן באמצעות פתיחה של המפשעה (kua).
8. NEI WAI XIANG GE
לאחד את החיצוני והפנימי:
ששת ההרמוניות - מורכב מ-3 חיצוניים ו-3 פנימיים.
שלושת ההרמוניות הפנימיות:
shen / xin - yi: כשהרוח מורמת והמורל גבוה, ההכרה/כוונה יכולה להתמקד ולא להתפזר.
yi - qi: כשהכוונה ממוקדת, הצ'י זורם אחריה.
qi - li: כשהצ'י זורם הגוף מגיב בתנועה.
ניתן לתמצת את זה כאיזון והרמוניה בין ההכרה לאנרגיה/נשימה ולתנועה.
שלוש ההרמוניות החיצוניות:
כתף - אגן : הכתף שוקעת לתוך האגן
מרפק - ברך : המרפק שוקע לתוך הברך
כף יד - כף רגל : כף היד שוקעת לתוך כף הרגל
שלושת החלקים האלו צריכים להתחבר ולנוע יחדיו בקורדינציה מושלמת.
9. XIANG LIAN BU DUAN
המשכיות וזרימה ללא הפסקה וקיטוע:
בדומה לטווית משי, התנועה היא חלקה, לא מקוטעת והמשכית.
אסור שהמודעות והכוונה תקטע תוך כדי התנועה.
10. DONG ZHONG QIU JING
חפש את השקט/סטטיות בתוך התנועה:
בסטטיות חיצוניות (כמו בישיבה מדיטטיבית) עלינו לחפש את התנועה שבדממה ואילו בטאי-ג'י צ'ואן עלינו לחפש את הדממה שבתוך התנועה.
יש לתרגל לאט בשביל צומת הלב וההקשבה המלאה.
כשנהיה בחוויה של התבוננות והקשבה יופיע הסטטיות והשקט שבתוך התנועה.
לסיכום,
יהיו כנים ואל תסטו מהדרך.
נטשו את הידוע והתמסרו ללא ידוע.
האמינו בדרך וידיעת האמת תגיע.
ניתן לצפות בשיעור מוקלט שבו אני מסביר את עשרת העקרונות של יאנג צ'אנג פו לתלמידי בשיעור מקוון:
Comments